یکشنبه ۴ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

گروه محیط ‌زیست: با توجه به مشاهده گله‌های چند صدتایی دلفین‌ها در مناطق ساحلی جاسک احتمال تکرار فاجعه مرگ دسته جمعی دلفین‌ها وجود دارد.

دکتر هرمز اسدی، اکولوژیست حیات وحش، در گفت‌وگو با همشهری افزود: هفته گذشته صیادان محلی از مشاهده گله‌های دلفین در عمق 28 مایلی دریای عمان در منطقه بروز فاجعه مرگ دسته جمعی دلفین‌ها خبر دادند.

این گزارش‌ها پیش از هر چیز به این نگرانی دامن می‌زند که فاجعه اول مهر و دوم آبان بار دیگر تکرار شود.

به ویژه آنکه آنچه صیادان از آن به‌عنوان گله‌های چند صدتایی نام می‌برند، تنها یک سوم از جمعیت دلفین‌هاست، چرا که بخش عمده‌ای از آنها در زیر آب به‌سر می‌برند و همواره تعدادی برای صید به سطح آب آمده، سپس جای خود را به شماری دیگر می‌دهند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه، پستانداران دریایی در فصل زمستان گذرانی به آب‌های نصف‌النهار اطراف کره زمین روی می‌آورند، گفت: در این فصل دلفین‌ها در محدوده گسترده‌ای بین خط الراس سرطان در شمال و مدار راس جدی در جنوب، از جمله مناطق ساحلی خلیج فارس مشاهده می‌شوند.

وی در ادامه افزود: بنا بر قوانین بین‌المللی محیط‌زیست، در فصل زمستان گذرانی هر گونه عملیاتی که باعث تهدید پستانداران دریایی شود ممنوع است.حال آنکه افزون بر دلفین‌ها، در این منطقه نهنگ اسپرم و بلو که بزرگترین نهنگ است و نیز نهنگ قاتل که در شمار گونه‌های در معرض خطر هستند دیده شده‌اند، که برای حفظ این گونه‌ها نباید هیچ گونه عملیات تخریبی در این مناطق صورت گیرد.

اسدی که از طرف سازمان دامپزشکی برای تحقیق و علت یابی مرگ دومین گروه دلفین‌ها به جاسک سفر کرده بود درخصوص علت مرگ 73 دلفین که لاشه آنها در دوم آبان‌ماه در ساحل جاسک دیده شد، گفت: بررسی تصاویر، لاشه‌ها و نوع به‌گل‌نشستن و همچنین علائم خون ریزی اعضای چشم و دهان و گوش دلفین‌ها نشان می‌دهد که این اتفاق ناشی از به هم ریختگی میدان مغناطیسی زمین بوده که باعث سر در گمی دلفین‌ها شده و در نهایت به مرگ آنها انجامیده است.

اتفاقی که ممکن است به‌دلیل وقایع طبیعی مانند زلزله، آتشفشان و سقوط شهاب آسمانی روی داده باشد یا وقایع دست‌سازی چون انفجارات الکتریکی و صوتی در سطح یا زیر آب آن‌را رقم زده باشد.

به گفته این استاد دانشگاه برای پیشگیری از وقوع فجایع مشابه ضروری است، در فصل زمستان‌گذرانی از هر گونه عملیاتی در آب‌های این منطقه جلوگیری شود.

وی در پایان یادآور شد: بر خلاف آنچه گزارش شده بود فاجعه در غرب جاسک و در نزدیکی ورودی تنگه هرمز در منطقه کوه مبارک روی داده است.

کد خبر 37570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز